مادر
بهترین مادر دنیا ، یا فاطمه تو نخستین ستاره ای بودی که در عرش به خورشید نبوت رسیدی؛ ستاره ای نیلی به رنگ جراحت آسمان و زخم زمان. ای ام ابیها! ای مهربان ترین مادر، حبیبه حق و شفیعه ی حشر، پدر و مادرم فدای دست های مهربانت باد. تو محور آسمان ایثاری و اولین علت خلقت. ای مادر رسالت و همتای ولایت.
*حس مادری جلوهای است از رحمت بیکران الهی به بندگان
*مادرانگی گوهری ناب است که حکمت الهی و طبیعت بشری آن را فقط در اختیار زنان نهاده است
*مادر یکی از زیباترین واژههای هستی و مترادف با مفاهیمی چون عشق و فداکاری است
*مناسبات جهان مدرن یکی از عوامل تهدیدکننده مفهوم مقدس مادری است
ارتباط حسی مادر با جنین در رحم
بر اساس تحقیقات مختلف مشخص شده است که جنین در رحم مادر تنها یک توده در حال رشد نیست، بلکه از همان ابتدا، قابلیت تاثیرپذیری از محیط خارج رحم را دارد و در زمان خاصی قادر به برقراری ارتباط با مادر و محیط اطراف خود است.
جنین
متاسفانه در زمان های قبل، مادران را تا قبل از به دنیا آمدن فرزندشان، به هیچ گونه فعالیتی در جهت آموزش و یا برقراری ارتباط با جنین ترغیب نمی کردند. حتی اگر مادری سعی در برقراری ارتباط از طریق صحبت کردن با جنین خود بود، او را دیوانه تصور می کردند.
اما امروزه با آزمایش های مختلف روی جنین مشخص شده است که جنین در رحم مادر تنها یک توده در حال رشد و بدون فعالیت نیست، بلکه موجودی است که از همان ابتدای تشکیل، قابلیت تاثیرپذیری از محیط اطراف و خارج رحم را دارد و در زمان خاصی شروع به شنیدن و برقراری ارتباط با مادر و محیط اطراف خود می کند.
بنابراین به مادران باردار توصیه می شود که از این امکان ویژه نهایت استفاده را کنند و آموزش مهارت های زبانی و ارتباطی را از همان ابتدا و در دوران جنینی برای فرزندشان آغاز کنند.
۱- به مادران باردار توصیه می شود که هر روز با جنین خود صحبت کنند. صحبت کردن با جنین، رشد مغزی و دایره لغات شنیداری اش را افزایش می دهد.
۲- زمزمه کردن شعر در دوران بارداری به مادران باردار توصیه می شود. اگر این کار با ریتم و تون های مختلفی انجام گیرد، برای ارتقای یادگیری مهارت های زبانی کودک در آینده مفید خواهد بود.
۳- خواندن داستان ها و متن های تکراری برای جنین توصیه می شود. بلند خواندن متن های تکراری مختلف توسط مادر برای جنین، دایره لغاتی را که جنین در دوران جنینی خود شنیده است را افزایش می دهد و درک موثر او را در مراحل بعدی زندگی بالا می برد.
۴- علاوه بر این که به مادران توصیه می شود که با جنین خود صحبت کنند، به پدران نیز توصیه می شود که با جنین ارتباط کلامی برقرار کنند، زیرا ثابت شده است که در دوران جنینی حافظه جنین به شدت در حال توسعه می باشد.
اگر نوزاد تازه متولد شده صداهای آشنایی را که در دوران جنینی با انها مانوس بوده است، را بشنود ارامش پیدا می کند و استرس های او کاهش پیدا می کند و زمینه لازم برای یادگیری سریع او ایجاد می شود.
به مادران باردار توصیه می شود که هنگام برخاستن از خواب، به جنین خود سلام کنند و صبح به خیر بگویند
۵- یکی دیگر از راه های موثر برای برقراری ارتباط با جنین در حال رشد، ماساژ دادن شکم مادر می باشد. اگر آموزش مهارت های زبانی و کلامی به جنین با ماساژ دادن همراه باشد، تاثیر مطلوب تری بر روند یادگیری جنین خواهد گذاشت.
در برخی مطالعات مشخص شده است که جنین قادر به پاسخ گویی به این گونه ارتباطات می باشد و پاسخ های معناداری به آنها می دهد که با دستگاه های امروزی بخشی از این پاسخ ها، قابل ثبت و اندازه گیری می باشد.
۶- به مادران باردار توصیه می شود که هنگام برخاستن از خواب، به جنین خود سلام کنند و صبح به خیر بگویند. در طول روز رخدادهای روزانه را به او گزارش دهند و با او مانند یک انسان زنده تعامل برقرار کنند. هنگام خوابیدن نیز به او شب به خیر گویند.
۷- امروزه انجام سونوگرافی برای بررسی وضعیت سلامت جنین لازم و ضروری است. مادران باردار می توانند تصاویر و فیلم های سونوگرافی خود را هر چند وقت یک بار مشاهده کنند و مکالمات خیالی با جنین خود داشته باشند. این فعالیت ها، دلبستگی مادر و جنین را به هم افزایش می دهد.
۸- اگر مادری هستید که خیلی زود دچار استرس و عصبانیت می شوید، روش های کنترل عصبانیت و استرس را یاد بگیرید و تا محیطی آرام را برای پرورش جنین خود فراهم کنید، زیرا استرس و عصبانیت، ارتباط موثر و مفید مادر را با جنین تحت تاثیر قرار می دهد.
۹- به مادران باردار توصیه می شود که در صورت اجازه پزشک متخصص خود، ورزش های دوران بارداری را انجام دهند تا نه تنها استرس آنها کاهش یابد، بلکه گردش خون بدن بهتر گردد و شرایط مناسب برای رشد جنین فراهم شود.
۱۰- اگر مادر بارداری، فعالیت های مخربی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل یا مواد مخدر را در این دوران انجام دهد، فرصت طلایی یادگیری جنین خود را از دست می دهد، زیرا مصرف این مواد در دوران بارداری به مغز جنین آسیب می زند و بدیهی است که مغز آسیب دیده، توانایی آموزش کافی و رشد مناسب را نخواهد داشت.
۱۱- به مادران باردار توصیه می شود که جنین خود را به شکل فعال و زنده در خانواده حس کنند. همچنین اگر خواهر یا برادری برای جنین در خانواده وجود دارد، او را نیز ترغیب کند تا با او صحبت کند و ارتباط موثر داشته باشد و احساسات خود را با او به اشتراک بگذراد.
۱۲- مطالعات مختلف نشان داده است مادرانی که افکار مثبت دارند، این افکار به جنین آنها منتقل می شود و رشد مغزی آنها سریع تر و بهتر شکل خواهد گرفت.
۱۳- نوازش جنین از روی شکم، احساس امنیت را به او القا می کند و رشد مغزی و یادگیری او بهتر می شود.
۱۴- مواد غذایی سالم را بیشتر مصرف کنید. در این میان تا می توانید از موادغذایی استفاده کنید که مقدار زیادی امگا ۳ داشته باشند، زیرا برای افزایش هوش جنین مفید است. روغن ماهی مقدار زیادی امگا-۳ دارد. لازم به ذکر است که اگر قرص امگا ۳ برای شما توسط پزشک تجویز شده است، باید دقت شود تا بدون جیوه باشد، زیرا جیوه خطراتی را برای جنین در پی خواهد داشت.(قرص امگا ۳، بیشتر روغن ماهی است و ماهی هم دارای مقادیری جیوه است) .
سخنان ادیسون درباره مادر
" مادرم کسی بود که زندگی مرا ساخت. او برای من بهترین، درستکارترین و معتمدترین آدم روی زمین بود و تنها به خاطر وجود او بود که احساس میکردم چیزی مرا به ادامه زندگی تشویق میکند. من هیچگاه از او ناامید نشدم چون همیشه یک حامی تمام و کمال بود و در هیچ شرایطی امید مرا به ناامیدی تبدیل نکرد.»
به گزارش ايسنا به نقل از سايت سيمرغ، اینها جملات ادیسون هستند که همیشه و در هر شرایطی آنها را بارها و بارها تکرار میکرد اما فکر میکنید چرا مادر ادیسون تا این حد روی سرنوشت، احساسات و افکار او تاثیر داشت؟ ...
توماس هفت ساله بود که مدت 12 هفته به مدرسه رفت و در یک اتاق کوچک که 38 دانشآموز از سنین مختلف در آن بودند، درس خواند. معلم او که بسیار بیصبر، بداخلاق و بدون مهارت بود و با 38 دانشآموز قد و نیم قد هم باید سر و کله میزد چندان از ادیسون خوشش نمیآمد چون از سوالات پیاپی او خسته شده بود و پاسخی برای آنها نداشت و ضمنا به نظر او ادیسون رفتاری خودمحور داشت که هیچکس نمیتوانست حریفش شود.
معلم همیشه او را با لقب «کلهپوک بیخاصیت» صدا میکرد؛ در حالی که ذهن ادیسون سرشار از سوالات و نادانستهها بود و همه میدانستند که او بسیار بزرگتر از سن و سالش فکر میکند اما معلم او معتقد بود توماس پیش از حد فعالیت میکند و حتی بعدها بسیاری از متخصصان معتقد بودند او دچار بیشفعالی و کاهش تمرکز است.
این رفتارها و واکنشها که در مدرسه نسبت به او بيان میشد توماس را ناراحت کرده بود ولی مادرش اقدامی انجام داد که شاید در آن زمان بیمعنا و بیهوده بود اما در اصل بسیار موثر و سرنوشتساز شد.
مادر که بسیار به توماس علاقه داشت و به گفته ادیسون زندگی او را ساخت شرایط را کاملا درک کرد و از اوضاع و احوال فرزندش و جو مدرسه به این نتیجه رسید که بهتر است فورا پسرش مدرسه را ترک کند و در عوض خودش در منزل مسوولیت تدریس او را به عهده گرفت؛ چون حس میکرد محیط مدرسه نه تنها تاثیری مثبت روی او ندارد؛ بلکه ممکن است راه را برای او ببندد.
مادر خیلی زود متوجه شده بود که به علت هوش سرشار پسرش این دیگران هستند که او را درک نمیکنند. به این ترتیب کتابهای مختلف از جمله انجیل را به او یاد داد.
عمده منابع آموزشی او در منزل از کتب موثق آن زمان بود. متاسفانه ماجرا به همین خوبی و خوشی ادامه پیدا نکرد؛ چون توماس در همان سنین کودکی مشکل شنوایی پیدا کرد که دلیل آن مخملک و عفونت مکرر گوش بود؛ اما مادر این موضوع را هم برای توماس به یک مشکل پیش پا افتاده تبدیل کرد و نگذاشت ناامیدی و یأس راه او را مسدود کند. ادیسون با همان ذهن پویا و جدی علاقه شدیدی به تاریخ و ادبیات انگلیسی پیدا کرد و دائم اشعار مختلف شعرای انگلیسی زبان را زمزمه میکرد.
در سن 11 سالگی، پدر و مادر او سعی کردند اشتهای وافر او را به دانستن از طریق آشنایی به کتابخانه محلی برطرف کنند؛ چون او سرشار از سوالات مختلف بود و علاقه وافری به دانستن داشت. این تمایل آنقدر زیاد بود که توماس هر کتابی را که در قفسه بود میخواند اما باز هم مادرش با درایت به موقع او را راهنمایی کرد تا در آنچه میخواند دقت نظر داشته و انتخاب کند و باز هم مادر بود که در جریان تمام کتب خوانده شده و یا موجود در کتابخانه قرار داشت.
به این ترتیب او در سن 12 سالگی مطالعه حدود پنج سری چند جلدی از کتب معتبر تاریخی، آناتومی، علوم و شیمی را تمام کرد. متاسفانه از این سن به بعد او با مشکلاتی روبهرو شد. مثلا علاقه شدیدی به فیزیک و قوانین نیوتن پیدا کرد اما مادر نتوانست با همان اندوختههای اندک از علم فیزیک ذهنش را پرورش داده و قدرت تفکر و آزمایش را در او ایجاد کند.
متاسفانه چون تحصیلات رسمی نداشت، نتوانست در مراحل پیشرفتهتر علوم و مهندسی ادامه تحصیل بدهد اما باز هم مادر به کمکش شتافت و نگذاشت درمانده و ناامید شود.
به این ترتیب با تشویقهای مکرر مادر او به این فکر افتاد که خودش آزمایشها را انجام دهد. نکته قابلتوجهی که در شخصیت توماس دیده میشد و تا آخر عمرش برای همه جالب بود صبر و حوصله بیش از حد او در حل مسایل و مشکلات بود که به گفته او از مادرش یاد گرفته بود. در همان 12 سالگی رفتاری بزرگمنشانه داشت و از والدینش خواست که اجازه کار به او بدهند و باز هم والدین و به خصوص مادر با درایت کافی به او اجازه کار دادند؛ چون حس میکردند با این اقدام به توماس کمک میکنند که هر چه زودتر بتواند آزمایشگاهی را که همیشه دوست داشت راه بیندازد.
در سن 16 سالگی در حالی که 80 درصد شنوایی گوش راستش از بین رفته بود باز هم با تشویقهای مادر توانست اولین اختراع خود را که «تکرارکننده خودکار» بود مطرح کند. این دستگاه سیگنالهای تلگراف را منتقل میکرد و اجازه میداد هر کس سیگنالهای مورد نظر را با سرعت و سلیقه خود به صورت کد مورد نظر تبدیل و ترجمه کند و بعد از آن اختراعات گوناگون انجام داد که در نهایت به كشف الکتریسیته رسید.
ادیسون میگوید: «در مراحل مختلف آزمایشها و اختراعات بارها و بارها شکست میخوردم و حتی خرابی به بار میآمد اما میدانستم که تنها یک مکان مرا دوباره آرام و به ادامه کار تشویق میکند و آن هم نزد مادرم بود. هیچگاه مرا سرزنش و یا مسخره نکرد. او ناامیدم نکرد و فقط حمایت و پشتیبانی از او میدیدم. صبر من که زبانزد همه همکاران بود از مادر به من رسیده بود. او با درایت و راهکارهای عاقلانه و درست، زندگی مرا ساخت و من هم تا جایی که میتوانستم دنیا را ساختم.»