۹۳نكته كاربردی و اجرایی در مدیریت
1- رمز موفقیت مدیران در ایجاد ارتباط با محیط و کارکنان است .
۲- هیچ گاه نکوشید تا خود را عوض کنید (اینکار چندان شدنی نیست ) بکوشید و سخت بکوشید تا روش کارکرد خود را بهبود ببخشی
۳- مدیر باید هنر ارائه پیشنهادات اساسی رابه مسئولین ذیربط داشته باشد.
۴- مدیران برنامه ریز از قبل می دانند که در زمانهای آینده ، چه کسانی چه کارهایی باید انجام دهند.
۵- حیات هر سازمان ،بستگی به سیستم های اطلاعاتی موجود در آن دارد.
۶- قبل از طراحی هر نوع سیستم اطلاعاتی باید مطالعات امکان سنجی انجام شود.
۷- برای جذب بهترین ها باید شرایطی را در محیط کار، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
۸- از انجام کار به روشی که می دانید که چندان پیروزمندانه نیست و یا بازده اندکی دارد بپرهیزید.
۹- در گذشته کارکنان اداره می شدند،اکنون کارکنان فرهیخته میل به خود مدیریتی دارند.
۱۰- مدیران باید در اولین فرصت به فرآیند گردش اطلاعات موجود در سازمان سرو سامان دهد.
۱۱- نبین چه کسی می گوید؟ ببین چه چیز می گوید؟
۱۲- اطلاعات حاصل از اجرای سیستم های رایانه ای ، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
۱۳- در انجام كارها روی شیوهای خاص تأكیدنكنید. شاید كسی بتواند از مسیر كوتاهتر و بهتری شما را به مقصد برساند.
۱۴- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ كدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اكسیژن و هیدروژن كه از تركیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین میشود، میتوان با آمیختن دانش و تجربه، راهكارهای حیاتی و استثنایی خلق كرد.
۱۵- از هر فرصتی برای جذب و به كارگیری افراد برجسته استفاده كنید.
۱۶- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط كار در كارایی كارمندان مؤثر است.
۱۷- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه كاری آنها را از بین نبرید.
۱۸- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
۱۹ - با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.
۲۰- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشید.
۲۱- برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهرهوری آنان، به شرکت در كلاسهای آموزشی تشویقشان نمایید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.
۲۲- دقت كنیدكه گزارش كارمندخطاكار، باید عین اشتباهش باشد.
۲۳- انعطافپذیر باشید.
۲۴- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
۲۵- سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
۲۶- طوری رفتار كنیدكه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.
۲۷- هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نكنید.
۲۸- رعایت سلسله مراتب كاری را به همکاران گوشزد كنید.
۲۹- برای آزمودن كارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بیاساس، شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.
۳۰- با شروع به موقع جلسات، وقتشناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.
۳۱- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به كار ببرید.
۳۲- در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
۳۳- انتقاد پذیر باشید.
۳۴- با بیتوجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بیارزش نكنید.
۳۵- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمیشود.
۳۶- برای حل مشكلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
۳۷- نقش تبلیغات را در سودآوری مدرسه نادیده نگیرید.
۳۸- خواستههای خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنیدكه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفهایكه به عهده آنان است، مطلع هستند.
۳۹- از هر كس، مطابق دانش و تجربهاش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
۴۰- وظایف كارمندان را متناسب با تواناییهای فیزیكی و حرفهای آنان تعیین كنید.
۴۱- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال كنید.
۴۲ - در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحرانزدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیشبینی و طراحی كنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنید.
۴۳- از رفتارهایی كه شما را عصبی معرفی میكند، پرهیز كنید.
۴۴- انتقامجو نباشید.
۴۵- زمان پیادهسازی تصمیمگیریها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
۴۶- در مورد چیزی كه نمیدانید، به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمیدانم، هراسی نداشته باشید.
۴۷- با محول كردن مسئولیت به كارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.
۴۸- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
۴۹- نحوه چیدمان میز كارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب كنیدكه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز با هم به گفتوگو بپردازند.
۵۰- برای ثبت ایدههای درخشانی كه ناگهان به ذهن میرسند، همیشه یك قلم و كاغذ به همراه داشته باشید
۵۱- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
۵۲- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما میافزاید.
۵۳- اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، تأثیر شگفتانگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیتپذیری میدهد.
۵۴- سامانه یا صندوقی را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی میكنید.
۵۵- مطمئن شوید كه حق و حقوق همکاران توسط معاونین ودیگران رعایت میشود.
۵۶- چند ساعت از یك روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف وگفتوگوی رودررو با كارمندان اختصاص دهید.
۵۷- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.
۵۸- امین و رازدار افراد باشید.
۵۹- با درایت و زیركی همیشه در كمین شكارفرصتهای طلایی باشید.
۶۰- صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.
۶۱- مسئولیتپذیر باشید.
۶۲- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
۶۳- چند تكه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.
۶۴- تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحتتر از پیدا كردن چارهای برای تغییر آنچه عنوان شده میباشد.
۶۵- وقتی میخواهیدكاری را به كسی محول كنید، روشی را برای مطرح نمودن انتخاب كنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.
۶۶- علت شكستها را تجزیه و تحلیل كنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست، از تكرار آن جلوگیری كنید.
۶۷- با بیاهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان، زحمات آنان را بیارزش نكنید.
۶۸- با انجام ورزشهای فكری، قابلیتهای ذهنی خود را تقویت كنید.
۶۹- به هر كس فراخور فعالیت و بازده كاریاش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حركت افراد شایسته گروه را كندنكنید.
۷۰- با مشاورین كارآزموده در مواردی خاص مشورت نمایید.
۷۱- اجازه ندهید بار مسئولیت كارمندان بی كفایت و كند بر دوش كارمندان ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درك این بی عدالتی انگیزه خود را از دست می دهند.
۷۲- دانش حرفهای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سؤالات حرفهای حاضر جواب باشید.
۷۳- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش كنید و برای صرفهجویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنید.
۷۴- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید
۷۵-وقتی عصبانی هستید ، درباره دیگران تصمیم گیری نكنید.
۷۶-همیشه وقت شناس باشید و برای حضور به موقع ، می توانید از ترفند قدیمی پنج دقیقه به جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.
۷۷-هرگز امید ارتقاء را از زیر دستان نگیرید زیرا به طور یقین انگیزه آنها را برای تلاش از بین می رود.
۷۸-سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه بدهید. در این صورت شاید با ایده های درخشانی روبرو شوید.
۷۹-به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید .
۸۰- هیچگاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
۸۱- به شایعات بیاساس بیتوجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهنبینی قضاوت نكنید.
۸۲- خشكی جلسات طولانی را با شوخطبعی قابل تحمل كنید.
۸۳- از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.
۸۴- برای همه سطوح حتی خدمه و نامهرسانها احترام قائل شوید.
۸۵- روز تولد همکارانتان برایشان تبریک بگویید ویا كارت تبریكی را كه امضا نموده ایید، برایشان هدیه كنید.
۸۶- در موقع امضا كردن نامهها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنید و از امضا كردن آنها، زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.
۸۷- ریسكپذیر باشید.
۸۸- با قدردانی به موقع از كارمندان، انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت كنید.
۸۹- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.
۹۰- هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود، دیگران را با وعدههای بیاساس فریب ندهید.
۹۱- سعی كنید در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
۹۲- همواره به خاطر داشته باشید به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمیكاهد.
۹۳- امین و رازدار افراد باشید