بی برنامه گی» اضطراب»عدم تمرکز» عدم جمع بندی مطلوب
جنبه های اهمیت برنامه
1-لزوم برنامه درسی(روزی12-8ساعت مطالعه)
2-پس مطالعه دروس روزانه کلاس درخانه
3-پیش مطالعه دروس جدید قبل از ورود به کلاس
4-مرور ماهانه-هفتگی دروس درروزهای جمعه
مرورسالانه دروس سه ساله
1-تقسیم کاربین کتاب های مختلف باتوجه به حجم وسهولت یادگیری هرکتاب که برای هرفردی با دیگری قطعاً متفاوت است.
2-عدم مقایسه خود با دیگران(تو چقدر می خوانی و من...)
3- تقسیم به اندازه دقیق ومناسب وقت لازم برای هر درس درهفته(ساعات مطالعه یک درس خاص برای همه یکسان نیست)
4-مطالعه کلیه دروس سه ساله بلا استثناء ولو نیم ساعت درهفته و تکمیل خلاصه نویسی ها و نکته برداری ها در طول برنامه.
5-در یادگیری اصل بر میزان تلاش فرد است نه معلم ومشاور و کلاس تست (معلم خصوصی با صلاح دید نتایج آزمون ها).
نمرات تراز و اثردروس در آن
1- اثر یک سؤال و نمره آن در نتیجه کار هر داوطلب.
2-اثردروسی مثل ریاضی،عربی، فیزیک، زبان درآزمون.
3- اثرمنفی پاسخ های غلط به سؤالات دشوار درنتیجه آزمون وحذف نمرات داوطلب (صورت درصد دروس تغییر نمی کند).
4-بی توجهی به ضریب تأثیردروس(ضرایب هر درس) به علت اثرنمره ضد یا ضریب دشواری درس .
5- لزوم پاسخ دهی به همه دروس به علت اثر هر درس.
6- پرهیز از پاسخ دادن به همه سؤالات با توجه به سطوح درصد دروس برای قبولی دردوره های دانشگاهی مختلف
سهمیه های مختلف درآزمون های ورودی
1-سهمیه مناطق وتغییرات احتمالی
2- سهمیه رزمندگان ،شاهد ، جانبازان ، خانواده شهدا (بی اثری آن ها در گزینش سایرین به علت کمی این داوطلبان) وسهمیه بسیجیان در دانشگاه آزاد .
3- اثر در منطقه 1 قرار گرفتن کاشان در گزینش داوطلب.
4- رشته های خاص و نیمه متمرکز و شیوه گزینش آن ها.
5 - اعلام داوطلبی برای گزینش در دوره های دانشگاهی پیام نور ، غیرانتفاعی، تربیت معلم (برای دوره های شبانه و نیمه حضوری نیازی به اعلام علاقه مندی نیست) برای افزایش شانس قبولی و احتمالاً استفاده در تکمیل ظرفیت.
6 - حذف سهمیه های نهادها در صورت قبولی در آزمون برای سال های بعد ویا قبولی در دوره روزانه و محرومیت یک ساله شرکت در آزمون سراسری.
آزمون ها
1- آزمون های آزمایشی به عنوان وسیله ای برای شناخت بیشتر خویش و پیشرفت لازم برای حصول نتیجه.
2- عدم شرکت هم زمان دردو نوع آزمون آزمایشی مرحله ای(در دو مؤسسه آموزشی) به علت هماهنگ نبودن برنامه درسی وآزمون هریک از آنها.
3 - انطباق برنامه درسی متناسب با نوع آزمون آزمایشی و میزان درک و فهم و نیاز به زمان اختصاصی برای یادگیری در هر درس .
4-دو مرحله ای شدن آزمون سراسری، شیوه شرکت در آزمون عمومی واختصاصی،اعتبار آزمون عمومی برای دو سال.
معدل و آثارآن درآزمون
1-اثر معدل در رتبه های میانی بالا تا سایر رتبه ها.
2- درصد اثرمعدل در آزمون سال 86 درکنار نمره تراز .
3-اثر معدل 20-7 یا20-10 و20-0تناسب آن با نمره تراز.
با توجه به دامنه متفاوت معدل دانش آموزان.z 4- گرفتن
5- اثر بیشتر معدل در آزمون های سال های بعدی تا50% یا بیشتر.
6 - حذف کنکور در دوره های کاردانی در حال حاضر و کارشناسی تا سال 1390(طبق بیانیه سازمان سنجش).
میزان درصد دروس برای قبولی
80-65% تست زنی برای قبولی دررشته های عالی.
50-40% تست زنی برای قبولی دردوره روزانه کارشناسی رشته های معمولی وپایین.
40-30% تست زنی برای قبولی در دوره های کاردانی روزانه و دوره های کارشناسی شبانه.
30-20% برای قبولی در رشته های متوسط پیام نور وبرخی ازرشته های کارشناسی دانشگاه های غیرانتفاعی.
20-15% تست زنی برای قبولی در رشته های پایین پیام نور و کاردانی دانشگاه های غیرانتفاعی.
دانشگاه آزاد اسلامی
1-توجه به انتخاب اول بخصوص رشته های مهندسی و علوم پایه ورشته های مرغوب علوم انسانی.
2-انتخاب رشته های نامرغوب کارشناسی ورشته های متوسط وپایین در انتخاب دوم تا ششم.
3- انتخاب رشته در دوره پاره وقت متناسب با رشته تمام وقت به لحاظ مجموعه و هم سنگی (توجه به مجموعه انتخابی) و رعایت تعادل لازم در انتخاب رشته و وضعیت درسی فعلی داوطلب.
4- انتخاب رشته داوطلبان رشته تجربی درمجموعه4 علوم انسانی(حسابداری،مدیریت و..)یا مجموعه1.
5- درصدهای لازم مکتسبه برای قبولی و توجه به سهمیه های بسیج و حذف سهمیه نهادها در صورت قبولی برای سال های بعد
اثر دروس در کنکور به جای معدل
درصورت احتساب اثر 15% معدل نمره آزمون 10200 و اثر نمرات دروس 1800 نمره.
با توجه به ضریب دروس عمومی(1) 450 نمره وضریب دروس اختصاصی (3) 1350 نمره.
دروس عمومی:
هر درس با توجه به ضریب آن به شرح زیر.. . .
فارسی(3) 164 نمره،عربی(3) 82 نمره،دینی(3) 122 نمره،زبان(3)82 نمره.
دروس اختصاصی :
محاسبات فقط با توجه به زیرگروه 1 هر گروه آزمایشی به شرح زیر...
رشته ادبیات:
ادبیات(ادبیات3،آرایه ها) 600نمره،،تاریخ(2)جغرافی(2)150نمره،
فلسفه منطق450نمره،جامعه(2) 150نمره.
رشته تجربی:
زیست(2)490نمره ، شیمی(3)370نمره ، ریاضی (3)245نمره ، فیزیک03)245نمره.
رشته ریاضی:
ریاضی (حسابان، هندسه2، جبرواحتمال)600نمره،فیزیک(3)450نمره ، شیمی(3)300نمره