loading...
مشاور روز
پیغام خوشامد گویی

با عرض سلام خدمت شما بازدید کنندگان عزیز
این سایت به مدیریت جواد کریم زاده(مشاور)

در زمینه مسائل خانوادگی ، تحصیلی ، جنسی و ... راه اندازی گردیده و در اختیار شما قرار گرفته است
در صورت بروز هرگونه مشکل میتوانید به روشهای زیر با مدیریت سایت ارتباط برقرار نمایید

مکالمه انلاین از طریق یاهو مسنجر یا ارسال ایمیل به

آیدی مدیریت سایت :moshaver_karimzadeh@yahoo.com

ارتباط تلفنی با مدیریت سایت که در صورت عضویت میتوانید شماره رادریافت نمایید
 و یامراجعه حضوری در کلینیک با تماس و هماهنگی قبلی
با عضویت و ارائه نظراتتان ما را در اداره بهتر سایت یاری نمایید

نحوه عضویت و استفاده از مطالب
جواد کریم زاده بازدید : 187 شنبه 29 آذر 1393 نظرات (0)

راه های فائق آمدن بر کارکنان خشمگین

فائق آمدن بر كاركنان خشمگین: خشم نیرویی است كه می تواند یك سازمان را به سوی بهبودی سوق دهد یا آنكه می تواند نیرویی باشد كه به توانمندی سازمان در دستیابی به اهداف خود در سطحی معمولی نیز آسیب وارد كند.
كدامیك از این نتایج روی خواهد داد و به وقوع خواهد پیوست نحوه برخورد مدیر با یككشمكش یا ناسازگاری و خشم شرایط و چگونگی اوضاع و نیز جو حاكم را رقم می زند.

 

انواع مختلف از شرایط خشم ناسازگاری یا كشمكش وجود دارد كه مدیران ممكن است در هر زمانی با آن مواجه شوند. هریك از این شرایط تفاوت ناچیزی با دیگری دارد و ممكن است برای كنارآمدن با آنها نیاز به مجموعه ای از مهارتهای مختلف باشد. برای نمونه؛
-
یككارمند خشمگین با كارمند دیگر در ستیز است؛
-
یككارمند خشمگین با مدیر در ستیز یا تعارض است؛
-
یككارمند از فردی در سازمان دیگری خشمگین است؛
-
دو جناح یا دو دسته كه به روال عادی و به صورت عادت در حالت تدافعی یا تهاجمی قرار دارند.
ما در نظر داریم چشم اندازی به سوی كاركنان خشمگین داشته باشیم؛ كاركنانیكه تحت دستور و فرمان شما (به عنوان مدیر دستگاه) اداره می شوند و در راستای قلمرو و حوزه مدیریت شما قرار دارند.

 

خشم توام با نوعی سردی و بی احساسی: آگاه باشید خشمی كه شما ناظرآن هستید و به چشم می بینید آسان تر از خشمی است كه به وسیله كاركنان به صورت غیرآشكار و غیرصریح ایجاد می شود. باید بدانید كه بخش عمده ای از خشم كاركنان مستقیماً به مدیر ابراز نمی شود و به زبان نیز نمی آید. این نمونه خشم و عصبانیت است كه برای سازمان شما مخرب است بخصوص از آنجایی این نمونه از خشم به صورت پنهانی در قالب فعالیتهای همچون خیانت غیرمنتظره، عدم همكاری، شایعه پراكنی و كارآیی ضعیف خود را آشكار خواهد ساخت.
یك وظیفه مهم مدیر (رهبر) هوشیاری نسبت به روشها است كه بیان می دارد كه به صورت پنهانی است و این نوع خشم خود را در لایه های درونی شخصیت افراد مشخص نگه داشته و در همانجا سكنی گزیده است.
هرچند عهده دار شدن مسئولیت، شناسایی و فایق آمدن بر خشمهای نهانی بسیار سخت است ولی باید قبول داشت كه بخش اعظم و مهم در این رابطه ایجاد محیطی است كه در پناه آن بتوان چنین تعارضی را حل و فصل كرد.

 

اصول اساسی:
۱ - شرایط خشم و عصبانیت بازتابی مخرب در بر خواهد داشت بخصوص زمانی كه با شرایط پیش گفته به سرعت و به صورتی موثر و كارآمد برخورد نشود. وقتی با شرایط ویژه به طور مناسب برخورد شود تمایل گروه به بهبود و قدرتمندشدن بیشتر خواهد شد.
۲ - زمانی كه این طور به نظر می رسد كه احتمال دارد كاركنان خشمگین بخواهند یك مسئله خاص بیان شود آنها در جستجوی چیز دیگری هستند كه آنها نسبت به آن چیز به دیده برابر یا مساوی یا چیزی مهمتر می نگرند.
۳ - كاركنان به دقت مراقبندكه ببینند شما چگونه رفتار خشمگینی كه به سمت شما به عنوان مدیر اعمال شده را مهار می كنید. توانایی شما برای رهبری و هدایت امر به نوع رفتار شما و تفسیری كه از شما به عمل می آید بستگی دارد.
۴ - اكثر افراد نسبت به خشم و عصبانیت به صورت مستقیم واكنش نشان می دهند و این واكنشكسانی را هدف قرار می دهد كه موجب خشم آنها شده اند. این واكنش همراه با زدوخورد، كتككاری و بگومگو است. به همین خاطر است كه نوعی واكنش درونی (حاكی از بیزاری) وجود دارد كه مهار نشده است و به نتیجه معكوس گرفتن از یك اقدام توام با رفتاری تهاجمی پرخاشگرانه، ستیزه جویانه و دفاع از خود منجر می شود و یا آنكه نتیجه كار اجتناب، دوری، پرهیزكردن و خودداری از هر نوع درگیری است. تنها در موارد نادر است كه این واكنشهای درونی (حاكی از بیزاری) به مواجهه موثر توام با خشم و عصبانیت منجر می شود.

 

 

راهكارهای مقابله با رفتارهای خشمگینانه
۱ - وقتی یكی از كاركنان خشم خود را ظاهر ساخت سعی كنید هرچه سریعتر با آن كنار آیید.
۲ - وضعیتهای خاص نیـــــاز به بحث و گفت وگوی خصوصی در سایه آرامش دارد بخصوص كه برخی افراد مایل نیستند احساسات خود را در یك جلسه عمومی كاركنان ابراز دارند.
۳ - همیشه به كاركنان اجازه دهید تا صحبت كنند. حرف آنان را قطع نكنید. اگر در صحبت كردن با شما دچار تردید و دودلی شده اند. بااستفاده از آهنگ ملایم كلام و نیز نشان دادن رفتار غیرمدافعانه آنها را تشویق به صحبت كنید.
۴ - اگر احساس كنیدكهكارمند شما از صحبت كردن دربـــاره موضوعی مردد و آشفته است می توانید با روش خاص خود او را از نگرانی رها سازید.
۵ - ابتدا به احساسات كاركنان توجه نشان دهید نه مسائلی كه اساس و مبنای جریحه شدن احساسات آنان گردیده است. از جملاتی كه بیانگر همدلی شماست استفاده كنید.
۶ - قبل از اینكه نظر یا برداشت خود را درباره موقعیت ایجاد شده بیان دارید فرد مقابل را مطمئن سازید كه به او خوب گوش فرا داده اید.
۷ - اگر برداشت شما و كارمندتانیكی نیست استنباط خود را به گونه ای بیان دارید كهكارمند شما احساس كندهردو در كنار هم هستید نه مقابل یكدیگر.
۸ - شیوه ای كهمذاكرهكنندگان ماهر از آن استفاده می كنند، ایجاد حسن تفاهم و به توافق رسیدن است. قبل از اینكه وارد بحث شوید زمینه هایی را بیابید كههردو در مورد آن توافق دارید.
۹ - در پایان این چنین بحثهایی بررسی كنیدكهكاركنان چه احساسی دارند. الگوی معمول عبارت است از: الف - اول به احساسات آنان توجه كنید؛
ب - به موضوع و حل مشكل بپردازید؛
ج - احساس كاركنان را بازنگری كنید.
این نكته فراموش نشود، فردی كه عصبانی و خشمگین است به سرعت آن حالت را از دست نمی دهد و نیاز به زمان دارد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما سایت بیشتر در مورد چه مطالبی باشد؟
    در مورد مسائل خصوصی بیشتر با چه کسی راحت تر هستید؟
    راهنمایی چه کسی می تواند در زندگی و در هر زمینه ای کار سازتر باشد؟
    آیا در مورد دوستی با جنس مخالف با خانواده راحتید؟
    آیا دوستی با جنس مخالف مانعی برای پیشرفت شما نشده است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 289
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 774
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 791
  • بازدید ماه : 862
  • بازدید سال : 3,633
  • بازدید کلی : 92,675
  • جواد کریم زاده مدیریت سایت

    dsc02670.jpg

    پیغام مدیر سایت

    سلام کاربر عزیز

    ممنون که به سایت خودت سر زدی

    امیدوارم لحظات خوشی در کنار ما داشته باشی

    منتظر نظرات کارساز شما هستیم

    با عضویت در سایت همراه ما باشید

    http://moshavererooz.ir/